Bensinforhandlernes forventninger

Markedsbarometer Bensinforhandlernes forventninger markedsbarometer

Bensinforhandlernes markedsbarometer for 1. kvartal 2012 viser at stasjonene i år forventer en omsetningsvekst i nonfuel – for første gang siden 2007. Bensinforhandlernes Bransjeforening (BBF) og NHO publiserer i dag Bensinforhandlernes markedsbarometer som gir en oversikt over utviklingstrekk og forventninger i næringen. Rapporten er kommet i stand gjennom et samarbeid mellom BBF og NHO og bygger på data fra nye tall fra Næringslivets økonomibarometer, Statistisk sentralbyrå og Proff Forvalt.

Rapporten gir et innblikk i den økonomiske situasjonen og forventninger for 2012 for bensinforhandlerne. Temaene spenner fra omsetning og marginer innenfor nonfuel, drivstoff og pumpestikk.

Administrerende direktør i BBF, Jan Carho, er meget fornøyd med å kunne tilby medlemmene et nytt produkt: – I tillegg til å gi medlemmene en regelmessig oppdatering, kan rapporten også bidra til økt synliggjøring av vår næring og bli et verktøy i næringspolitisk sammenheng. Rapporten synliggjør blant annet hvordan stasjonene over en periode på flere år har vært under press med sterkt fallende omsetning innenfor nonfuelsegmentet. Det gir et godt utgangspunkt for å kreve konkurranse på like vilkår innenfor dagligvarehandel, og at det ikke legges nye stener til byrden.

– Målsettingen har vært å lage en rapport som er matnyttig og lettfattelig for BBFs medlemmer, sier rådgiver Kristoffer Eide Hoen i NHO, som har utarbeidet rapporten. – I en innkjøringsfase legger vi nå rapporten åpent tilgjengelig for alle. I kommende rapporter vil tilgjengeligheten bli tettere knyttet til BBF/NHO-medlemskap og om man bidrar til undersøkelsen Næringslivets økonomibarometer som rapporten i stor grad bygger på.

Bensinforhandlernes

Vekst i nonfuel i 2012?

Bensinforhandlernes markedsbarometer for 1. kvartal 2012 viser at stasjonene i gjennomsnitt forventer en omsetningsvekst i nonfuel på 1,8 prosent i 2012. Dersom prognosen slår til blir det første år med vekst siden 2007.

Les mer her om dette, drivstoffmarginer, lønnsomhet og pumpestikk i Bensinforhandlernes markedsbarometer.

Boller for millioner

200.000 boller havnet i magen til folk på Fauske i 2011. Det blir 550 boller hver eneste dag. Fauske: Uttrykket «selger som varmt hvetebrød» har fått fornyet betydning. Bollesalget slår alle rekorder og bensinstasjonenes framstøt rundt det runde kakelignende gjærbaksten har slått godt an i Marmorbyen. Bare Statoil alene selger over 80.000 boller årlig. – Jeg tror det er fordi vi er en gjennomfartsby. Mange bilister stopper her. Vårt kaffetilbud gjør også sitt til. Mange vil ha boller til kaffen, sier daglig leder Tove Kristin Eliassen.

Tradisjon. Shellstasjonen på Fauske følger hakk i hæl med 73.000 solgte boller i 2011. Tallet for 2012 ventes enda høyere.

– Boller er gode og lett å ta med seg i bilen. Tilbudene med kvantumsrabatt bidrar også. Dessuten er ikke boller hva det engang var med mange nye smaker. Boller har dessuten tradisjon i norske folks matvaner, sier Trine Skog som styrer Shell.

Millionboller. Både Esso med sine 30.000 boller årlig og Narvesen får opp bollestatistikken, men det er ingen som tror at det er fauskefolk i sentrum (ca. 5000 mennesker) som spiser 550 boller hver dag. Med en snittpris på åtte kroner, betyr det en årlig bolleomsetning på 1,6 mill. kr.

– Det at E6 går gjennom byen og at vi er et naturlig stoppested, gjør nok sitt til, sier Stein Halvorsen på Esso.

Sjokolade. Boller med og uten rosiner er en smule på vei ut av sortimentet. Nå er det sjokoladebiter av Dajm, Bergene Melk, Non-stop, Firkløver og Litago som gjelder. Og til påske lanserer Statoil en ny Solo-bolle. Ja du leste faktisk riktig. Boller med solosmak. Bollen skal ifølge markedsavdelingen i Statoil være knallgul, men er nok mer grønnaktig i fargen. Soloekstrakt og karamellbiter gir iallfall et særegent utseende. Det er også solgt lodd og andre spill, som i Casinospillpånett24.

19 mill. boller. Statoil Norge kan legge fram statistikk som forteller en god del om utviklingen av salget for bensinstasjonsboller generelt.

Kjeden solgte seks millioner boller i 2006 mot 19 millioner i 2011 – en vekst på 13 millioner boller i løpet av fem år. Til nå i 2012 har halvparten av alle kundene kjøpt boller.

Bevisst markedsføring, profilering og samarbeid med et stort konsern innen næringsmidler, er med på å løfte bollesalget til nye høyder. Selger boller for 1,6 mill. kroner på Fauske.